Racionalista Párt

Pumped Gabó seggére tetováljuk a tényeket, hátha úgy többen elolvassák és megértik őket

2017. november 30. 20:48 - Tomanovics Gergely

2017 őszén hadat üzentünk a hülyeségnek, ideje lassan elsütni az első ágyúlövést. A linkelt posztban említett népszavazást 2019-re halasztottuk (az EP-választás utáni uborkaszezon tökéletes arra, hogy tematizáljuk a közbeszédet) de addig is vannak még itt komoly tervek, ezek ráadásul komoly elszántsággal párosulnak.

Ez most egy hosszú poszt lesz pont azért, hogy érzékeltessük a komolyságát.

Tudjuk, hogy ezt a posztot sem fogja 1000-nél több ember végigolvasni, de ha csak 10 olyan emberhez eljut, aki kész tenni a változásért, akkor már sínen vagyunk ahhoz, hogy utána százezrekhez juttassuk el a dolgot másképp.

Röviden összefoglalva a problémák és a megoldás, amiről ez a poszt szól:

 

Az ellenzéki pártok nem tudnak kommunikálni, képtelenek felkelteni a választók tömegeinek érdeklődését. Unalmasak és ötlettelenek, semmi komoly mondanivalójuk nincs azon kívül, hogy váltsuk le a kormányt, mert akkor minden jobb lesz.

A Racionalista Párt megpróbálja másképp. Kommunikációs stratégiánk legfontosabb jellemzői röviden:

- A kormányváltás önmagában nem cél, hanem eszköz. Nem kormányváltásért, hanem szemléletváltásért dolgozunk. Az ugye megvan, hogy a Fidesz "most vasárnap" is megnyerné a választást? Valamit jobban csinálnak, mint a többiek, ezt kell megpróbálni megérteni, addig fölösleges kormányváltásról álmodozni, míg a választók legnagyobb része ezt a politikát igényli.

- 300 párt (vagy annak látszó kezdeményezés) marakodik a Fidesz asztaláról lepotyogó morzsákért, mi ebbe nem állunk bele, mert nincs értelme, még ha elég sok pénzhez is lehetne vele jutni. A választáson sem fogunk indulni, nem a szavazatszerzésre hajtunk.

- Ennek egyébként megvan az az előnye, hogy megengedhetjük magunknak azt a luxust, amit a pártok többsége nem: hogy őszinték, tényszerűek legyünk még akkor is, ha esetleg ezzel megbántjuk azokat, akiknek a hazugságok elfogadása kényelmesebb. Nyugodtan lehülyézhetjük például a hülyéket, legfeljebb nem szavaznak ránk, amit egyébként se tehetnének :)

- A kampányra viszont gőzerővel készülünk, hiszen ilyenkor többen figyelik a közéleti eseményeket, és több emberhez eljuttathatjuk a legfontosabb üzenetünket: az önálló gondolat menő.

- Nem legyőzendő ellenségként vagy megvezetett birkaként kezeljük a Fidesz szavazóit, inkább megpróbáljuk megérteni őket (ez menni fog, hiszen az egész projekt ötlete egy egykor elkötelezett, mára kiábrándult Fideszes aktivista fejéből pattant ki) és olyan alternatívát találunk ki, ami nekik is kedvez. Valódi párbeszédre és értelmes kompromisszumokra törekszünk. 

- Nem panaszkodunk, hogy Andy Vajnáé és más strómanoké a fél magyar média, közben mindent elárasztanak az álhírek, és tombol az áltudományos hülyeség, miközben az emberek Tibi Atyát meg Pumped Gabót lájkolják a Facebook-on ahelyett, hogy fontos oknyomozó riportokat olvasnának. Megoldjuk.

- Nem törődünk bele abba, hogy Pumped Gabót és Tibi Atyát többen követik, mint a komoly tartalmakat. Ha kell, akkor a nevezett személyeket is csatasorba állítjuk a Közösségi Közszolgálati Média minél szélesebb közönségelérése érdekében. Oximoronnak tűnhet hogy Pumped Gabóval harcolunk a hülyeség ellen, de ezt is kifejtjük ebben a posztban. Röviden összefoglalja a cím, és bővebben az utolsó előtti bejegyzés: ha Pumped Gabó seggére tetoválva többen elolvassák és elfogadják, hogy a homeopátia hülyeség, akkor semmi más teendőnk nincs, mint Pumped Gabó seggére tetoválni ezt. Persze csak képletesen. :)

- Nem törődünk bele, hogy "a politika természete" olyan, amilyen, amitől tisztességes és értelmes ember jobb, ha távol tartja magát. Ha az értelmes emberek nem foglalkoznak a közös ügyeinkkel, akkor elvesztünk.

- Belátjuk, ha épp nincs igazunk, meghallgatjuk a kritikát. A változás mindenki saját fejében kezdődik, a Racionalista Párt története is pont így kezdődött, van miből inspirációt meríteni.

- Bár komoly üzleti modellre épül a projekt (erről a bejegyzés végefelé), a segítséged nélkül mindez nem fog tudni elindulni, úgyhogy ha változást szeretnél, és tennél is érte, kérünk, szánj rá negyed órát erre a bejegyzésre, amiben megpróbáljuk demonstrálni, hogy komoly a szándék, komoly eltökéltség van mögötte. Van cuki macska is a posztban, ha ez segít :)

A józan ész és a populizmus harca: ők bombázókkal támadnak, mi meg majd nyilazunk

 

neytitri.gif

 

Az Avatar című film grandiózus csatajelenete kezdődött a fenti megállapítással, és ma a gondolkodni próbáló közéleti aktivisták is hasonló helyzetben érezhetik magunkat. 

Tény, hogy a Fidesz a választási törvény saját igényeire szabásával, a gerrymandering csúcsra járatásával és soha nem látott mennyiségű közpénzzel kitömött propagandagépezet csatasorba állításával sikeresen elintézett magának egy olyan erőfölényt, amivel nehéz felvenni a harcot, ezért nem is kell - legalábbis nem úgy, ahogy eddig próbálkoztak a Fidesz ámokfutását megállítani tervező, sokszor jó cél által vezérelt, mégis túlságosan naiv ellenzéki szerveződések.

Reménytelennek tűnik a helyzet, de ügyes taktikával, elszántsággal, tiszta szívvel és lelkiismeretes munkával igenis sikerülhet, pont úgy, ahogy a filmben a Na'viknak is. Kellett hozzá egy Jake Sully, aki egykor a gonosz szolgálatában állt, de ezzel nem lesz gond nekünk sem :)

Hiába lapátolja például a Fidesz számolatlanul a pénzt a propagandaszócsővé silányított médiumokba, erre a választók egyre kevésbé vevők:

- Az évi 80-90 milliárd Forint közpénzből működő (és valami megmagyarázhatatlan okból közszolgálatinak hívott, Orbán szóhasználatában: királyi) tévé műsorainál még az ezekből kivágott és a YouTube-ra feltöltött kínos bakikat is többen nézik,

- Andy Vajna TV2-jének nézettsége folyamatosan zuhan, a 2016-os évet hétmilliárd Forintos veszteséggel zárta,

- Az Origo is hiába próbálja szépíteni, és a gombamód szaporodó propagandaoldalak is hiába verik a mellüket a látogatottsági adataikra: ezek mögött meglehetősen csekély valódi olvasói érdeklődés áll, a Schmidt Mária által bekebelezett Figyelő is elvesztette előfizetőinek csaknem egyötödét,

- Hiába a Kubatov-lista és a Fidesz-szavazóbázis folyamatos mozgósítása valamint a megállás nélküli gyűlöletpropaganda, az emberek egyre nagyobb hányada nem kér már ebből: a tavaly októberi népszavazás volt az első látványos pofáraesés 43 százalékos részvétellel, a tavaszi, sokmilliárdért hirdetett Nemzeti Konzultációnak csúfolt kampányban pedig már mindössze a választók 20 százaléka vett részt, pedig a kérdőívet otthonról, az interneten is akárhányszor ki lehetett tölteni akár kamu adatokkal is. A mostani hírek szerint időarányosan a mostani nemzeti konzultáció még ennél is gyengébben teljesít...

A Fidesznek egyvalamije van: pénze. Abból persze sok, de önmagában csak pénzzel nem lehet nézettséget és érdeklődést vásárolni, jó ízlést és józan gondolkodást pláne. Ez utóbbi kettő ingyen van, ha pedig érdekesen kommunikálsz, akkor a másik kettő magától jön, és ami a Fidesz-médiabirodalom vergődéséhez hasonlóan örvendetes hír: manapság relatíve fillérekből lehet jól kommunikálni.

 

Hazai pályán vagyunk a XXI. században a múlt képviselőivel szemben

 

Ami a Pandorán a bombázógépek műszereit megzavaró Flux Vortex, az a vaskalapos, maradi konzervatívoknak az internet.

Nem értik, nem tudják használni, félnek tőle - méghozzá teljes joggal. Legfőképp azon tulajdonsága miatt, hogy az átlag választókkal szemben kiváló a memóriája, sosem felejt, és ami egyszer felkerül rá, az ott is marad az idők végezetéig, és mindig lesz valaki, aki előkotorja. A tévé egyeduralma idején lehetett mondani bármilyen hülyeséget, arra néhány hónappal korábban senki nem emlékezett pontosan, ez viszont az internet elterjedésével radikálisan megváltozott.

Orbán Viktor még a faxgépre is úgy tekint, mint a modern technológia csimborasszója, ráadásul olyan megmondóemberek veszik körül, akik szerint a Facebook egy náci, komcsi rohadmány (sic!) vagyis jól láthatóan nem értik a XXI. századot, és ez nekünk kedvez, akik otthonosan mozgunk az online térben, ami már nagyon régóta nem csak a harmincas és fiatalabb kockák játszótere, hanem egy olyan felület, ahol a lakosság nagyobb része elérhető (sőt, külön és kifejezetten is foglalkozni kell az idősebb korosztállyal is). 

 

TL;DR - ez a poszt már megint túl hosszú, és unalmas

 

giphy_1.gif

Egy indokolatlan cicás GIF azoknak, akik csak gyorsan átfutják a posztot - a lényeg innen kezdődik, úgyhogy most már ne görgess tovább :)

A Racionalista Párt kampánystratégiájának kiindulópontja többen között épp az, hogy az emberek nem szeretnek hosszú cikkeket olvasni.

Hiába a kiváló újságírói munkát felvonultató hosszú cikkek a tldr.444.hu-n vagy a különféle kormányzati szervekkel fáradhatatlan levélcsatákat vívó szerkesztők lelkiismeretes munkájából születő remek tényfeltáró cikkek az átlátszó.hu-n, ezek sajnos kevés emberhez jutnak el, jellemzően csak azokhoz, akik az átlagosnál egyébként is jobban érdeklődnek a közélet iránt (de meglehetősen kevés embernek van ilyen fura hobbija)

Hatalmas a zaj. Ha mondani akarsz valamit, akkor ki kell tűnnöd a tömegből, kiabálnod kell, kattintásvadász címeket kell adnod a cikkednek, és cuki macskákkal kell rávenned az olvasót, hogy lájkolja, hiszen abból jön a kattintás. Ezen ne múljon:

csizmas2.PNGclickbait.png

Egy kaliforniai nő megírta a "tíz macskás kép, amiről ne csinálj tizes listás cikket az interneten" című cikket. Ami Ezután Történt, Azt Nem Fogod Elhinni!

 

Tényleg szomorú, hogy az emberek többsége nem fogyaszt komoly tartalmat, inkább a vicces hülyeség és a kattintásvadász szemét megy a Facebookon. Sokan panaszkodnak emiatt a komoly újságírók közül is, például a poszt véglegesítése előtti napon futott be a hír, hogy Dudás Gergely, az Index egykori főszerkesztője Politis néven új hírportált indít, és az oldal létjogosultságát szerinte pont az adja, hogy az ingyenes tartalom csak kattintásvadász és szenzációhajhász. 

Dudás Gergelynek részben igaza van, de a kattintásvadász címadás és a szórakoztató virális tartalom is felhasználható jól. A népnek Pumped Gabó és a Tibi Atya-féle kocsmahumor kell? Hát miért ne adhatnánk nekik ezeket úgy, hogy mellé csomagolunk még valami értéket is? Fogadjuk el, hogy 14 órás gyári meló után az embernek nincs kedve KSH-statisztikákat és hosszú oknyomozó riportokat olvasni, valamint egy hitelfelvétel előtt hosszasan olvasgatni a 200 oldalas ÁSZF-et - a kreatív értelmiség feladata és küldetése az, hogy ezeket érdekesen tálalja: ha Pumped Gabó seggére tetoválva többen elolvassák és elfogadják, hogy a homeopátia hülyeség, akkor pontosan ezt kell csinálnunk.

Itt van kézzelfogható konkrét példaként a Közösségi Közszolgálati Médiában "Modern Népmesék" címen tervezett szórakoztató ismeretterjesztő animációs sorozat első részének forgatókönyve. Ez a videó azt mutatja be, hogy miért hülyeség a homeopátia, és hogy minél többen megnézzék/megosszák, szerepel benne Schobert Norbi (természetesen negatív kontextusban), Tibi Atya, egy Chemtrail-hívő idióta, esetleg még Pamkutya Despacito-paródiája is felcsendülhet benne csak úgy, mert miért ne, hátha az is beindítja egyesekben a megosztási reflexet. Schobert Norbi homeopátiás pálinkát ivott a Balaton Soundon, és ami ezután történt, azt Nem Fogod Elhinni címmel mehet is ki akár a legalpáribb trashkontentben utazó hulladék oldalakra a videó, amiben a hangzatos cím és a full kreténre vett kezdősztori után konkrét történelmi tények és a homeopátia ostobaságára rávilágító valódi és tényszerű információt láthat a néző. 

Egy másik konkrét példa a 2010-ben hatalmas sikert arató A mi éveink - Magyarország számokban 2002-2010" című fideszes gerillavideó. Sok hibája van, amit a Közösségi Közszolgálati Médiának nem szabad elkövetnie (meglehetősen részrehajló és manipulatív anyag) de jó példa arra, hogy hogyan ültessünk le 700 000 embert, hogy 11 teljes percen át KSH statisztikákat nézegessen az ország állapotáról, amik egy Excel táblában egyébként senkit nem érdekelnének: ütős vizuális kivitelezéssel.

 

Fontos mellékszál: A mi éveink videó elkészítésében animátorként közreműködő "Gery Greyhound" fedőnevű egykori Fideszes blogger az, aki ma a Racionalista Párt kommunikációjáért felel, és épp a Dogbyte-csapat által megfogalmazott koncepció szellemi öröksége él tovább például a KADAVIS-projektben.

KADAVIS: a nagyágyú és az üzleti modell

 

2012 óta készül, és eredetileg 2014-re kellett volna befejezni azt a projektet, ami a mi éveinkhez hasonló mértékben újszerűen ható formátumban foglalja össze Magyarország elmúlt 4 évét.

Hogy ez 2014-ben miért nem sikerült, arról az alkotó könyvében elég bő terjedelemben olvashatsz (8. és 9. fejezet: 2013-2014) ahogy arról is, hogy milyen következtetéseket sikerült ebből levonni - itt most csak röviden. 

"Oké, hogy készül egy ilyen videó, de mi komoly célt szolgál, amiért érdemes ennyi erőfeszítést tenni érte?" - merült fel gyakran a kérdés az éjszakákba nyúló munka során. "Azért, hogy a szociknak, vagy a Jobbiknak legyen jó?" - tették fel a kérdést a kritikusabb egykori alkotótársak és azok a kommentelők, akik fekete-fehérben gondolnak a politikára: aki Orbán ellen van, az Gyurcsány szekerét tolja.

- Kellett, hogy legyen valami komolyabb és fontosabb terv, aminek ez a videó a része, és ami egyértelművé teszi, hogy mi is a videó célja, melyik oldalon áll a készítője, mit akar mondani Magyarországnak - ez pedig ma már adott a Racionalista Párt és a Közösségi Közszolgálati Média életre hívása óta.

- Kellett egy alternatíva. A Racionalista Párt alapelve: ne csak kritizálj, mondj jobbat! Ezen az oldalon bőven olvashatsz alternatív javaslatokat adózástól a menekültkérdésig.

- Kellett egy üzleti modell, ami lehetővé teszi, hogy ne a rendelkezésre álló technikai felszerelés jelentse a szűk keresztmetszetet (az csak mellékes, hogy "és ne haljon éhen az, aki hónapokig dolgozik ezen") és ma már ez is megvan. 

- Kellett bitang sokat tanulni, hogy ne kézzel kelljen animálni olyasmit, amit egy program is meg tud csinálni automatikusan szebben.

- És persze kellett rajta dolgozni néhány hónapot, hogy valamit már lehessen mutatni belőle. 2014-ben nagy hiba volt beharangozni félkészen olyasmit, aminek elkészülte még a legvégső határidő előtt egy hónappal is teljesen bizonytalan volt (sőt, akkor vált csak igazán ahhoz, és ez kapkodáshoz, hibák sorozatának elkövetéséhez és a projekt reménytelen bukásához vezetett) most viszont negyed évvel a tervezett határidő előtt, az elmúlt fél évben a nulláról újraépítve jobban áll az egész, mint a 2014-es verzió a végén.

Itt egy kis kezdetleges demó belőle: ez az animáció már teljes egészében programozott, szinte emberi kéz érintése nélkül jött létre egy Google Docs táblázat linkjének megadása után. A program kiolvassa a táblázat cellájából a "Szia Uram" szöveget és a hozzá tartozó paramétereket (szöveg színe, forgatás sebessége, stb) és bonyolult matematikai-logikai műveletek segítségével megkeresi, melyik kockákat kell elforgatnia a szöveg megjelenítéséhez, és rögzíti a Cinema 4D programban az animációt. 

 

És ez még csak a felszín. A Szia Uram (hello world) szöveg kiírása csak annak próbája, hogy képessé tehető-e a rendszer arra, hogy megadott sorrendben és ütemezéssel különféle objektumok animációja által automatikusan történjenek dolgok egy videóban. Az egész projekt legnehezebb szakmai kihívása ez volt, minden más (az idővonal, a 3D-grafikonok, a térképes vizualizáció, amiket még a KADAVIS tudni fog) erre a metódusra épül, és azzal, hogy sikerült összehozni, megnyílt a lehetőség arra, hogy belátható időn belül a többi funkció is elkészüljön.

Nem volt egyszerű ezt március óta titokban tartani :) De a projekt nagyobb része továbbra is titok, csak a beavatottak - például a Patreon-támogatók -  tudhatnak többet arról, hogy mi is készül pontosan.

Az üzleti modell egyébként nem csak a közösségi finanszírozásra épít. Bár a Kétfarkú Kutya Párt és a Vastagbőr első plakátkampánya 2015-ben világossá tette, hogy Magyarországon is lehet erre támaszkodni (és az Elszámolás-projekt felélesztésében ennek nagy szerepe volt) de a KADAVIS a kezdetektől egy piaci termékké fejleszthető megoldásként szerepel az elképzelések között, hiszen az ilyesminek komoly piaca van: az After Effects videósablonokra szakosodott Videohive nevű piactéren például 2500 eladást hozott 22 dolláros áron egy, a KADAVIS-hoz képes faék egyszerűségű, és annál sokkal bonyolultabban testreszabható sablon.

Átszámítva ez közel 15 millió Forintos bevételt jelent egyetlen sablonnal, ami valljuk be, nem rossz. 

A lényeg, hogy a KADAVIS nem csak nézettségszerzésre hasznosítható, hanem megtermelheti a pénzügyi kapacitást arra, hogy főállásban és többen tudjunk foglalkozni az egyéb, nonprofit közszolgálati jellegű nonprofit anyagokkal, mint például a Modern Népmesék sorozat.

Hogyan tudsz segíteni?

 

A legjobban most azzal tudnál, ha otthon vagy az Adobe Illustrator vagy más vektorgrafikus program használatában, és tudsz rajzolni figurákat például a Modern Népmesékhez és más tervezett animációs filmjeinkhez, vagy ha tudsz segíteni a zenei, hangkeverési munkákban. Reméljük, ha idáig eljutottál az olvasásban, akkor számodra is világossá vált, hogy meglehetősen komoly a Racionalista Párt (a KADAVIS másodlagos célja is az, hogy a bele fektetett munkával demonstrálja: komoly elszántság és tenni akarás van a Racionalista Párt mögött, nem csak egy múló fellángolás ez, aminek híre-hamva se lesz a kampánytámogatások felmarkolása után. Eleve nem is tervezünk ilyesmit, mert ahhoz párttá kéne alakulni, az meg fölösleges, mert már van a valódi pártok között egy értelmes, minek tovább szalámizni az értelmes szavazókat? Kutyából amúgy se lesz szalámi. Se.) :)

Ha újságíró, blogger, vlogger, vagy egyéb influencer vagy, és egyéb érdekes történés híján írsz kritikát arról, amit csinálunk, ezáltal segítesz, hogy többen megismerjék a nevünket, mi cserébe igyekszünk minőségi kreatív anyagokat szállítani, amelyek kattintékony címmel elláthatók és kattintást is hoznak, és magas hozzáadott értékkel bírnak (tárgyalhatunk a KADAVIS rendelkezésre bocsátásáról is, ha majd kész lesz)

Szintén hatalmas segítséget jelent, ha hozzáférsz komoly számítási teljesítményhez, amely gyakran kihasználatlanul hever (például gamer PC-k egy eSport-bárban nyitvatartási időn túl, vagy oktatási intézmény gépparkja nyáron) és ebből valamennyit rendelkezésre tudsz bocsátani renderelésre. 

Nagy szükségünk van olyan gondolkodó értelmiségiekre, akik egy bizonyos szakterületen járatosak (egészségügy, oktatás, pénzügyek, gazdaság, stb) és az adott területen tapasztalható problémákról írnának, hogy aztán videó készülhessen ezekről.  Olyasmire gondolunk itt, mint például Dr. Boldogkői Zsolt cikke a homeopátiáról, ami a Tibi Atyás Modern Népmesék epizódhoz is sok inspirációt adott, vagy épp Lantos Gabriella orvosbárókról szóló sorozata, ami szintén egy érdekes, és jól feldolgozható téma.

Ha a kormánytól kapsz pénzt azért, hogy egy értelmes országért küzdő civil aktivistákba töröld a lábad, mi azt is megköszönjük. Ha kell, összedobunk neked Painttel egy "igényes és hihető" meleg társkeresős adatlapot is. :)

Végül, de nem utolsósorban: ha látsz fantáziát a projektben, de konkrét munkával nem tudsz részt venni benne, akkor a Patreon-oldalon támogathatod a KADAVIS-t, és ezen keresztül közvetve a Modern Népmesék elindulását, és a Közösségi Közszolgálati Média egyéb anyagait. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://racionalistapart.blog.hu/api/trackback/id/tr5513310787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása